6 Dni do innowacji

sec_1_closing sec_1_closing_overlay
sec_1_1

Przygotuj projekt

sec_1_dDmitrij Mendelejew wyglądał jak szalony naukowiec. Miał długie, wiecznie rozczochrane włosy i olbrzymią brodę. Jako chemik nie odkrył żadnego nowego pierwiastka, ani nowej substancji, a mimo to jego praca wisi w każdej szkole.

Mendelejew wprowadził nową metodę patrzenia na chemię i zainspirował całe pokolenia chemików do odkryć, które zmieniły świat.

Ty prawdopodobnie znalazłeś się tutaj, bo masz pomysł i chciałbyś go rozwinąć. Być może ten pomysł zmieni świat, być może zmieni firmę, a może sprawi, że komuś będzie żyło się wygodniej. Żeby tak się stało, potrzebujesz metody, która ci w tym pomoże.

Zanim zaczniesz musisz zrobić 3 rzeczy:
  1. Przygotować siebie, jako lidera zmiany
  2. Przygotować ludzi w firmie na zmianę sposobu pracy
  3. Określić cele projektu razem z zespołem, który będzie wdrażał zmianę

1. Przygotuj siebie

sec_1_quotation
Ja nad układem okresowym około 20 lat myślałem, a wy uważacie: siedział i nagle… gotowe!
sec_1_mendelejew
Dmitrij Iwanowicz
Mendelejew

Zmiany wymagają czasu. I wymagają, żebyś się do nich przygotował. Nie musisz mieć wielkigoe doświadczenia, ale powinieneś rozumieć kolejne etapy metody, z czego wynikają i co mogą dać. Dlatego zacznij od czytania. W sieci na hasło „design thinking” znajdziesz wiele artykułów. Poświęć im trochę czasu.

Sukces Mendelejewa nie polegał na tym, że narzucił innym swoje zdanie, ale na tym, że inni zobaczyli w nim wartość. Dlatego dobrze, żebyś podszkolił się też jako prowadzący spotkania warsztatowe. Naucz się słuchać i pozwól innym mówić. Odłóż swój pomysł na chwilę i zobacz co powiedzą pracownicy i klienci.

sec_1_left_pointer

Nie bój się przejąć inicjatywy na spotkaniach. W tutorialach znajdziesz instrukcje, a plansze ćwiczeń pomogą w zadaniach podczas warsztatów. Twoim zadaniem jest przekazywać swobodnie te zadania.

Zaufaj metodzie – przełomowe myśli i innowacyjne rozwiązania pojawiają się dopiero w połowie procesu – po badaniach. Jeżeli ty będziesz w to wierzył, to uwierzą i inni.


2. Przygotuj zespół

sec_1_newlandsZnasz Johna Newslandsa? To on przed Mendelejewem opracował metodę organizacji pierwiastków, którą potem ulepszył Mendelejew. Ale kiedy Newslands przedstawił ją pod nazwą „Prawo oktaw” został wyśmiany, a samo prawo odrzucone, a ten przestał nad nią pracować. Dlatego tak ważne jest aby przygotować ludzi do zmian, zanim wprowadzi się już gotowe rozwiązania.

Jeżeli nie pracujecie warsztatowo, jeżeli mało pracujecie grupowo, to przeskok w sposób pracy, który proponujemy może być trudny. Omawiajcie bieżące sprawy podczas grupowych spotkań. Szukajcie razem rozwiązań i konsultujcie je z klientami. Dopiero po kilku tygodniach takiej pracy zacznijcie prace nad rozwojem pomysłu na innowację.

Ważne jest też, żeby zespół poczuł potrzebę zmiany. Najłatwiej to osiągnąć poprzez mały wstrząs w firmie. Nowe, ambitne cele dla organizacji i każdego pracownika lub raport z opinii klienta na temat produktów i elementów, które można poprawić zazwyczaj powodują, że zespół motywuje się do zmian.

sec_1_right_pointer

3. Określ cel

Mendelejew opracował tablicę, kiedy znane było tylko 63 pierwiastków. Ale dzięki swojej metodzie i otwartości przewidział istnienie kolejnych, na nawet wskazał jakie powinny mieć parametry i właściwości. Inni dzięki temu mogli postawić sobie za cel ich znalezienie, choć nie wiedzieli jeszcze jakie one będą. I tak liczba znanych pierwiastków dziś to 120.

Tak pracuje się nad innowacją. Nie korzysta się z tego co jest, ale określa się cel jako kilka parametrów i właściwości. Dopiero potem szuka co będzie rozwiązaniem.

sec_1_left_pointer

Wyznacz zespół w firmie, który powinien pomysł rozwijać i zbierz go na parę godzin w sali spotkań. Opowiedz o procesie, w którym chciałbyś pracować i przejdź do ćwiczenia, które proponujemy jako pierwsze. Ściągniesz je poniżej. Potem przejdź do kolejnego kroku – szerszego spojrzenia na wyzwanie.

Powodzenia!

Ściągnij materiały do samodzielnego wykonania eksperymentu pierwszego

Pobierz instrukcję i narzędzie (pdf)

Wrzuć do kalendarza wydarzenie, by zablokować sobie czas do nauki



sec_2_closing sec_2_closing_overlay
sec_2_2

Zrozum wyzwanie

Czym zasłużył się Mendelejew? Wcześniej pierwiastki szeregowano albo według ich parametrów chemicznych albo ich właściwości fizycznych. Mendelejew postanowił poukładać je i tak i tak. Skonstruował układ okresowy.

sec_2_quotation
Niczego w życiu nie należy się bać, należy to tylko zrozumieć.
sec_2_curie
Maria
Słodowska-Curie
sec_2_separator_4

Maria Skłodowska-Curie i jej mąż wiedzieli, że nowe pierwiastki mogą istnieć i że nie wszystkie są jeszcze odkryte. Nie dość, że znaleźli ich nową właściwość – radioaktywność, to jeszcze odkryli dwa nowe pierwiastki do tablicy Mendelejewa – polon i rad. Zdobyli dwie nagrody Nobla – w dziedzinie chemii i fizyki.

Twoim zadaniem jest teraz poukładać informacje według różnych kategorii i zacząć przypuszczać, co mogłoby zadziałać. W następnym etapie będziesz prowadził badania, żeby przypuszczenia potwierdzić lub zweryfikować. Zupełnie jak najlepsi naukowcy, ale w bardzo prosty sposób.

Na tym etapie zrobisz 2 ćwiczenia, które rzucą więcej światła na wyzwanie:

  1. Rozpiszesz swój pierwszy pomysł według różnych parametrów oraz porównasz go z konkurencją i trendami
  2. Zastanowisz się nad potrzebami swoich klientów oraz możliwymi rozwiązaniami, które te potrzeby zaspokoją.
sec_2_separator_3.png

1. Porównaj pomysł

Możesz odkryć nowy sposób zaspokojenia potrzeb i podarować go ludziom. Ale skąd będziesz wiedział, że jest nowy? Że ludzie będą go chcieli? Musisz spojrzeć na swój pomysł szerzej. Zbadać jego właściwości i porównać z konkurencją oraz oczekiwaniami.

Henri Becąuerel , francuski fizyk zostawił rudę uranową w szufladzie, na zawiniętej płytce fotograficznej. Kiedy wyciągał płytkę zobaczył, że ruda zostawiła na niej ślad, taki jak zostawiają promienie światła. Zainteresowało go to, ale zlecił badania swojej doktorantce – Marii Skłodowskiej-Curie. Ta wraz z mężem odkryła radioaktywność.

Ten sam skutek mogą wywołać różne właściwości i różne produkty. Dlatego porównuj się nie tylko z bezpośrednią konkurencją, ale też z substytutami. Dowiedz się, jak ludzie inaczej rozwiązują problem, który rozwiązuje twój pomysł i rozwiązania konkurencji?

Obserwuj też trendy poza branżą. One pokazują, jak zmieniają się oczekiwania. Jeżeli trend rośnie, to znaczy, że teraz ludzie się do tego przyzwyczajają i ich oczekiwania się zmieniają.

sec_2_separator_2.png

2. Wypisz przypuszczenia co do potrzeb i rozwiązań

Logika projektowania wg design thinking jest prosta. Potrzeby generują rozwiązania, które ludzie chcą stosować.

Odkryty przez Skłodowską-Curie i Piotra Curie polon właściwie nie znalazł zastosowania. Rad był przez jakiś czas używany przy leczeniu raka i produkcji farb fluorescencyjnych. Jednak nowe odkrycia sprawiły, że niebezpieczne pierwiastki zniknęły z użycia i zastąpiły je inne.

Miej ten komfort, że poznasz potrzeby klientów, a potem wybierzesz rozwiązania i cechy, które mają największe szanse na powodzenie. Nie bój się przypuszczać. Im więcej będziesz miał tez do zweryfikowania, tym większa szansa, że podczas badań odkryjesz coś nowego.

Ściągnij materiały do samodzielnego wykonania eksperymentu drugiego

Pobierz instrukcję i narzędzie (pdf)

Wrzuć do kalendarza wydarzenie, by zablokować sobie czas do nauki



sec_3_closing sec_3_closing_overlay
sec_3_numerator

Dopracuj pomysł

Spencer Silver pracował jako chemik w korporacji 3M. Jego celem było wytworzyć bardzo mocny klej do powierzchni metalowych. Przez przypadek stworzył jednak substancję, która wiązała w niezwykle słaby sposób.

Próbował sprzedać go jako środek w sprayu, albo powierzchnię dla gazetek ściennych. Przez ponad 5 lat chodził i opowiadał o swoim odkryciu. Na jednej z prezentacji pojawił się Artur Fry, pracownik 3M, a w wolnych chwilach chórzysta. Stwierdził, że taki klej idealnie przydałby mu się do przyczepiania zakładek w tekstach pieśni. Razem rozwinęli pomysł i tak powstały karteczki Post-it.

sec_3_quotation
Ci, którzy inwestują tylko po to, żeby się wzbogacić poniosą porażkę. Ci, którzy inwestują, żeby pomóc ludziom najpewniej osiągną sukces.
sec_3_fry
Arthur
Fry

Twoje zadanie jest bardzo podobne. Musisz przeprowadzić badania i zapytać ludzi, czego potrzebują. Gdy będziesz znał potrzeby, być może sami wskażą ci potrzebne rozwiązania, a być może sam na nie wpadniesz.

Na tym etapie zastanów się, jakie są typy klientów, jakie mają oczekiwania i jak mogą chcieć używać rozwiązania.

Karteczki Post-it sprzedawane są dziś w ponad 600 rodzajach. Różne ich rozmiary i kolory wynikają z tego, że ludzie chcą ich używać w różny sposób. Np. karteczki dla Chińczyków i Japończyków są wąskie i podłużne, ponieważ ich pismo jest pionowe.

Zastanów się, jakie ludzie mają przyzwyczajenia, co robią przed, co w trakcie i co po próbach rozwiązania swojego problemu. Samo rozwiązanie musi być zaprojektowane jako usługa jego dostarczenia, używania i obsługi po zakupie. Nie możesz się ograniczyć tylko do samego produktu.

Twój pomysł będzie się zmieniał wraz z nowymi informacjami i kolejnymi spotkanymi osobami. Ale dzięki temu, będzie coraz bardziej do nich dopasowany. A przez to bardziej innowacyjny.

Ściągnij materiały do samodzielnego wykonania eksperymentu trzeciego

Pobierz instrukcję i narzędzie (pdf)
sec_4_closing sec_4_closing_overlay
sec_4_numerator

Stwórz prototyp

sec_4_elvis_big
sec_4_quotation
“Pierwszą rzeczą, którą wszyscy zawsze chcą wiedzieć, jest to, dlaczego podczas swoich występów, śpiewając, nie stoję nieruchomo przed mikrofonem. Niektórzy piosenkarze przytupują, niektórzy pstrykają palcami, jeszcze inni kołyszą się do przodu i do tyłu. Ja to wszystko połączyłem.”
sec_4_presley
Elvis
Presley
To teraz twoje zadanie – połączyć to co wiesz. A wiesz już:
  • jakie projekt ma cele,
  • czego potrzebują klienci,
  • jakie rozwiązania mogą zaspokoić ich oczekiwania.

Złącz to w jedną, krótką i spójną opowieść o rozwiązaniu. To będzie pierwszy prototyp do przetestowania – kilka zdań prezentacji.

Ten spójny koncept będzie się zmieniał i rozwiał. Może powstać z połączenia kilku pomysłów lub wyłuskania tego, który jest najważniejszy. Ma prawo się zmieniać, bo od tego są prototypy – żeby jak najtaniej je testować i ulepszać.

Czasy Elvisa przypadły na świetność zapisu dźwięku na płytach winylowych. To była najtańsza w produkcji i trwałości technologia, dzięki której więcej osób mogło sobie pozwolić na zakup krążków. Wcześniej płyty były z różnych materiałów.

Sam winyl z kolei zawdzięczał swoje istnienie próbom i prototypowaniu innej technologii – tworzeniu sztucznych polimerów. W XIX wieku chemicy twierdzili, że nie można utworzyć tak ciężkich i złożonych cząsteczek. Herman Staudinger przeprowadzał dziesiątki eksperymentów, ulepszał i poprawiał swój pomysł, aż udowodnił, że tworzywa sztuczne mogą istnieć.

Sukces prototypowania nie oznaczał jeszcze, że skostniałe elity naukowe rozwiązanie przyjęły. Herman Staudinger był powszechnie krytykowany i wyśmiewany. Bardziej otwarte głowy w biznesie jednak bardzo szybko zaadaptowały nowe materiały. Dzięki jego pracy powstały płyty winylowe, nylonowe rajstopy, czy plastikowe butelki do napojów. Rzeczy, które zmieniły na nasze życie. Sam autor koncepcji został nagrodzony nagrodą Nobla.

Przygotuj się na krytykę wewnątrz firmy – ludzie nie zawsze dobrze reagują na zmianę, szczególnie taką, która może zmienić stare metody pracy. Miej za to pokorę wobec krytyki potencjalnych klientów. Zbieraj z krytyki oczekiwania i zastanów się jak lepiej na nie odpowiedzieć.

Ściągnij materiały do samodzielnego wykonania eksperymentu czwartego

Pobierz instrukcję i narzędzie (pdf)

Wrzuć do kalendarza wydarzenie, by zablokować sobie czas do nauki



dylan-gillis-533818-unsplash+a dylan-gillis-533818-unsplash_b
sec_5_numerator

Przetestuj rozwiązanie

Farmaceuta z Atlanty, John Pemberton, stworzył nowy lek na bóle głowy. Receptura na bazie liści koki i orzeszków koli miała przyjemny smak i była skuteczna. Nic dziwnego, bo zawierała kokainę, która dobrze śmierzyła ból.

Napój sprzedawano na szklanki w aptekach, ale nie był hitem sprzedaży w kategorii leków. Wiele osób przychodziło po niego dla smaku, dlatego by zwiększyć sprzedaż trafił on do sklepów spożywczych. I został w nim do dziś jako najpopularniejszy trunek na świecie – Coca Cola.

John Pemberton przetestował swój pomysł, ale podczas testów zobaczył, że ludzie myślą o jego odkryciu w inny sposób. Nie upierał się, że wymyślił lek, ale wykorzystał szansę. Zmieniały się też regulacje prawne, więc liście z kokainą zastąpiła kofeina, ale napój wciąż sprzedawał się świetnie. Coca-cola wrosła w ludzkie nawyki i oczekiwania.

sec_5_left_pointer
Twoim zadaniem jest teraz:
  1. Przedstawić pomysł jak największej liczbie osób. Im bardziej to będą różne osoby, tym lepiej. Możesz rozmawiać z ekspertami, ale też laikami, którzy nigdy nie słyszeli o pomyśle. Bądź ciekawy, nie tłumacz się i nie forsuj swojej pierwotnej idei.
  2. Wyciągnąć wnioski z każdej rozmowy i zastanów się co powinieneś dodać, a co zredukować w rozwiązaniu. Pamiętaj, że dopiero opowiadasz o koncepcji, więc zmiany nie kosztują cię więcej, niż tylko przestawienie myślenia.
sec_5_quotation
Nie ma limitu dla tego, co człowiek potrafi zrobić, jeżeli nie myśli o tym, kto zbierze pochwały.
sec_5_woodruf
Robert
Woodruff

Nie upieraj się i miej otwarty umysł. Słuchaj klientów i ich potrzeb. Najlepsze rozwiązania to efekt pracy grupowej. Poprawiaj swój pomysł, zacznij go realizować i zawsze bądź gotowy na zmiany.

Ściągnij materiały do samodzielnego wykonania eksperymentu piątego

Pobierz instrukcję i narzędzie (pdf)

Wrzuć do kalendarza wydarzenie, by zablokować sobie czas do nauki



sec_5_closing sec_5_closing_overlay